certyfikat Joga Iyengara

Jogini - NIETOPERZE wink

W jodze bardzo ważne jest praktykowanie pozycji odwróconych, zarówno aktywnie jak i pasywnie. Jeśli nasze ciało jeszcze nie jest dostatecznie silne i przygotowane do "klasycznych" pozycji odwróconych, to lepiej wykonywać je w zmodyfikowanych wariantach, których wykonanie nam  nie zaszkodzi, przede wszystkim odciąży szyję, a też przyniesie korzyści z antygrawitacyjnego działania na organizm. Wykorzystuje się specjalne liny przymocowane do drabinek (lub haków w ścianie), tzw. joga kurunta (kuranti -lalka, kukiełka). Odwracanie ciała do góry nogami powoduje, że grawitacja oddziałuje w odwrotnym kierunku niż zazwyczaj, a to jest prawdziwym dobrodziejstwem dla naszych organizmów. Poprawiamy zdrowie, spowalniamy i odwracamy skutki starzenia, wydłużamy życie.

  • Na co dzień chodzimy przygarbieni, napina to mięśnie kręgosłupa i wpływa niekorzystnie na rozkład sił i pracy mięśni w naszym ciele. Kręgosłup jest stale poddawany obciążeniom, co prowadzi do zwężenia przestrzeni międzykręgowych i ucisku nerwów, a to - do zwyrodnień i bólu.  Wisząc, zwiększają się przestrzenie między kręgami, zmniejszamy nacisk na kręgi, miejsca pozaciskane rozluźniają się, a kręgosłup wydłuża się i prostuje z zachowaniem jego naturalnych krzywizn. Zmniejsza się nacisk na więzadła, stawy i rdzeń nerwowy. Nasz kręgosłup odpoczywa. Wiszenia poprawiają sylwetkę i niwelują bóle kręgosłupa.
  • Podczas spędzania długiego dnia w pozycji pionowej, krew i limfa gromadzą się w nogach, a do wyższych partii ciała nie docierają wartości odżywcze. Wisząc, następuje odwrócenie przepływu płynów ustrojowych w ciele. Krew i limfa przepływają przez organizm w stronę głowy, odżywiają całe ciało, wszystkie narządy zostają lepiej ukrwione. Opadanie krwi zgodnie z siłą grawitacji odciąża i oczyszcza żyły nóg zapobiegając zastojom krwi.
  • W wiszeniach odżywiamy komórki mózgu. Płyn mózgowo-rdzeniowy gromadzi się w górnej części mózgu, przez co pomaga odżywić komórki mózgu. Ciśnienie, jakie wywiera płyn w trakcie wiszenia głową w dół, pomaga przysadce wydzielać większą ilość hormonów, co z kolei stymuluje układ współczulny.
  • Odciążamy serce. Dzięki odwróceniu naturalnej pozycji krew żylna płynie do serca bezwysiłkowo.
  • Uwalniamy napięcie z klatki piersiowej, dając przestrzeń dla oddechu. Nasila się obieg krwi żylnej, to sprawia, że płuca dostają więcej krwi. Górne drogi oddechowe są drenowane, dzięki temu nos i zatoki odblokowują się.
  • Ponadto przez kręgosłup przebiegają najważniejsze czakry, co znajduje odzwierciedlenie w pranie, czyli naszej energii życiowej.
  • Wiszenia mają działanie rozluźniające i relaksujące. Umysł wycisza się i zmniejsza się napięcie psychiczne.
  • W pozycjach odwróconych na linach ciało pracuje w odciążeniu, czyli całkiem podobnie jak w rehabilitacji w przypadku ćwiczeń w odciążeniach na specjalnych łóżkach i taśmach. 


/mat.: BKS Iyengar: "Światło jogi"; L.Steinberg: "Praktyka jogi dla kobiet"/